Ga naar hoofdinhoud

1.7 Informatie opvragen over een vorm

Wanneer je een spel programmeert, gaan dingen vaak niet zoals je verwacht. Om problemen op te lossen (dit noemen we debuggen), moet je informatie over je vormen kunnen opvragen, zoals hun positie of kleur. Dit doe je meestal via de VARIABELE.ATTRIBUUT notatie.

In het onderstaande voorbeeld is mijn_cirkel de variabele en color het attribuut.

import play 

mijn_cirkel = play.new_circle()

print(mijn_cirkel.color)

play.start_program()

Als het goed is, zie je in je shell of console nu het volgende staan:

pygame-ce 2.5.3 (SDL 2.30.12, Python 3.10.11)
black

We hebben dus opgevraagd dat mijn_cirkel.color de waarde black heeft. Naast color kun je alle attributen opvragen van een vorm, bijvoorbeeld x, y, etc.

Opdracht 1.7.a

Bekijk het voorbeeld hieronder.

  • maak een cirkel en zet die op x-positie 50 en y-positie -100
  • vraag dan de x- en y-posities op door print te gebruik bij de start van het programma
import play  

mijn_cirkel = play.new_circle()

mijn_cirkel.color = 'blue'

@play.when_program_starts
def start():
print('print hieronder de x- en y-positie')

play.start_program()
Klik hier voor de oplossing!
import play  

mijn_cirkel = play.new_circle()

mijn_cirkel.color = 'blue'
mijn_cirkel.x = 50
mijn_cirkel.u = -100

@play.when_program_starts
def start():
print('print hieronder de x- en y-positie')
print(mijn_cirkel.x)
print(mijn_cirkel.y)

play.start_program()