Ga naar hoofdinhoud

1.6 Je vorm aanpassen

Tot nu toe hebben de vormen stilgestaan op je scherm. Om een spel te kunnen programmeren, hebben we beweging nodig. Daarvoor moeten we leren hoe je een vorm kunt aanpassen nadat deze is gemaakt.

Kijk eens naar het volgende voorbeeld:

import play 

play.new_circle()

play.start_program()

Hoe kan ik de cirkel veranderen nadat deze gemaakt is? Oftewel, kan ik via code na play.new_circle() iets veranderen aan de cirkel?

1.6.1 De variabele

We hebben een variabele nodig die ons toegang geeft tot de cirkel. Kijk maar eens goed naar het onderstaande voorbeeld:

import play 

mijn_cirkel = play.new_circle()
mijn_cirkel.color = 'blue'

play.start_program()

In dit codefragment gebeurt veel:

  • play.new_circle(): dit tekent de cirkel op het scherm
  • mijn_cirkel = play.new_circle(): dit tekent de cirkel EN zorgt ervoor dat de variabele mijn_cirkel verwijst naar onze cirkel
  • mijn_cirkel.color = 'blue': dit wijzigt van onze cirkel alleen de kleur naar blauw

Naast kleur kun je ook de x-positie, y-positie etc. aanpassen. Probeer het maar eens in de volgende opdracht.

Opdracht 1.6.1.a: je aangepaste cirkel

Maak een nieuwe cirkel en pas deze aan:

  • Verander de kleur naar 'blue'
  • Verander de x-positie naar 150
  • Verander de y-positie naar 200
  • Vergroot de cirkel door de 'radius' (straal) aan te passen naar 200
import play 

mijn_cirkel = play.new_circle()
# JOUW CODE HIER

play.start_program()
Klik hier voor een tip!

De attributen die je gaat veranderen zijn: color, x, y en radius.

Klik hier voor de oplossing!
import play 

mijn_cirkel = play.new_circle()
mijn_cirkel.color = 'blue'
mijn_cirkel.x = 150
mijn_cirkel.y = 200
mijn_cirkel.radius = 200

play.start_program()