Ga naar hoofdinhoud

Als docent aan de slag met dit materiaal!

Wat leuk dat je als docent aan de slag wilt met dit lesmateriaal! Hierbij geven we je een paar tips.

Wat heeft een leerling nodig?

  • Een werkende laptop
  • Internetverbinding
  • Het recht om software te installeren op de computer

Vanaf welk instapniveau kan iemand dit lesmateriaal gebruiken?

De gedachte is dat leerlingen de beginselen van Python (variabelen, if-statements, functies) al op een andere manier hebben geleerd. Daarna kunnen ze met dit materiaal een spel gaan programmeren.

Welke editor raad je aan?

We raden de volgende editors aan:

  • Thonny: De eenvoudigste optie met minimale installatie, ideaal om snel te beginnen.
  • VS Code: Biedt meer functionaliteit (zoals code-completion), maar de installatie kost iets meer tijd.

Hoe doceer ik dit materiaal?

Wat het beste bij jou past! De ervaring leert dat leerlingen grotendeels zelfstandig door het materiaal kunnen komen. De uitdaging ligt bij het coachen van de projecten, waarbij vaak misvattingen over de programmeertaal Python zichtbaar worden.

Vertalen naar een cijfer

De meest natuurlijke manier is om iedere leerling zijn eigen project te laten programmeren. Dit vertaal je dan zelf als docent naar een cijfer. Binnen Informatica-ACTIEF hebben we zelfs een PO-beschrijving gemaakt!

Wat is de relatie tot het examenprogramma Informatica?

Daar hebben we een aparte pagina voor gemaakt: examenprogramma