Ga naar hoofdinhoud

Relatie tot examenprogramma Informatica

De tutorials die leiden tot het programmeren van een spel (zoals Pong), hebben vooral raakvlakken met:

  • Subdomein D1: Ontwikkelen: De kandidaat kan, voor een gegeven doelstelling, programmacomponenten ontwikkelen in een imperatieve programmeertaal, daarbij programmeertaalconstructies gebruiken die abstractie ondersteunen, en programmacomponenten zodanig structureren dat ze door anderen gemakkelijk te begrijpen en te evalueren zijn.
  • Subdomein D2: Inspecteren en aanpassen: De kandidaat kan structuur en werking van gegeven programmacomponenten uitleggen, en zulke programmacomponenten aanpassen op basis van evaluatie of veranderde eisen.

Zodra bijvoorbeeld de computer als tegenstander geprogrammeerd wordt, zijn er raakvlakken met:

  • Subdomein B1: Algoritmen De kandidaat kan een oplossingsrichting voor een probleem uitwerken tot een algoritme, daarbij standaardalgoritmen herkennen en gebruiken, en de correctheid en efficiĆ«ntie van digitale artefacten onderzoeken via de achterliggende algoritmen.

Zodra de spellen ingewikkelder worden, zijn er raakvlakken met:

  • Subdomein B2: Datastructuren: De kandidaat kan verschillende abstracte datastructuren met elkaar vergelijken op elegantie en efficiĆ«ntie.