3.1 Acties
Naast het aanpassen van eigenschappen zoals kleur, grootte en positie, kun je ook acties uitvoeren op je vormen. Een voorbeeld hiervan is verbergen.
Kopieer eerst het volgende codefragment naar je editor en voer het uit.
import play
cirkel = play.new_circle()
play.start_program()
Als het goed is, zie je een cirkel op je scherm. Laten we één regel code toevoegen.
import play
cirkel = play.new_circle()
cirkel.hide()
play.start_program()
Wat denk je dat er gaat gebeuren? Klik hier voor het antwoord.
De bal verdwijnt! Maar hoe werkt het echt?
cirkel = play.new_circle()
Met play.new_circle maak je de cirkel en cirkel = zorgt ervoor dat we de variabele cirkel kunnen gebruiken om de cirkel te veranderen.
cirkel.hide()
Met cirkel.hide() verberg je de cirkel. De actie wordt dus gedaan met hide(). Vergeet niet de haakjes!
3.1.1 En weer tevoorschijn
Met show() laat je de cirkel weer zien.
import play
cirkel = play.new_circle()
cirkel.hide()
cirkel.show()
play.start_program()
Wat denk je? Zie je de cirkel wel of niet als dit codefragment draait?
De cirkel is wel te zien! We doen alleen wel iets geks. We laten eerst de cirkel verdwijnen met cirkel.hide() en daarna weer verschijnen met cirkel.show().